Renginiai kraunami

Janinos Monkutės-Marks grafikos ir tapybos darbų paroda Truskavoje

2015 kovo 3 @ 17:00 - 2015 gegužės 30 @ 14:00

Janina Monkutė – Marks gimė rugsėjo 21 d. Lietuvoje, Radviliškio mieste, mirė – 2010 m. lapkričio 13 d., Čikagoje.

Būsima menininkė mokėsi Pagėgių pradžios ir vidurinėje mokykloje, nuo 1939 iki 1941m. – Kėdainių gimnazijoje. 1941 m. įstojo į Kauno Valstybinio Teatro Dramos studiją, baigė Kauno Penktąją Gimnaziją.

1944 m. rudenį pasitraukė į Vokietiją.

1945-1947 m. studijavo archeologiją, meno istoriją ir italų kalbą Innsbruck’o Universitete Austrijoje.

1947-1950 m. mokėsi Freiburgo Menų ir Amatų mokykloje (École des Arts et Métiers) Vokietijoje. Čia įgijo pirmuosius dailės įgūdžius: tekstilės meną studijavo pas Antaną ir Anastaziją Tamošaičius, piešimą – pas Vytautą Kasiulį, Vytautą Kazimierą Jonyną, grafiką – Viktoro Petravičiaus studijoje.

1950 m. emigravo į JAV. Nuo 1956 m. dailininkė įsijungė į meninį ir visuomeninį šalies gyvenimą. Toliau gilino savo žinias, dirbo su atskirais menininkais (Don Baum, Claude Bentley, Harry Bouru, Harold Haydon, Viktoru Petravičiumi). Savo kūrybinę veiklą menininkė daugybei metų susiejo su Hyde Parko Meno Centru bei B.I.G. Meno Centru (Sanibel, Floridos valstija). Nuo 1972 m. Janina Marks pati ėmėsi kuratorės darbo – organizavo populiarią kasmetinę Hyde Parko Meno Centro narių parodą. 1974 m. menininkė buvo viena iš Lietuvių Moterų Dailininkių draugijos Čikagoje steigėjų ir vadovių.

Janinos Marks darbai buvo eksponuoti Čikagos Meno Instituto, The North Shore Art League (Winnetka, Ilinojaus valstija), Dunes Art Foundation (Michigan City, Indianos valstija), Sun Times Gallery (Čikaga, Ilinojaus valstija), Old Water Tower Place (Čikaga, Ilinojaus valstija) parodų salėse. Janina Monkutė-Marks buvo nuolatinė svarbiausių Amerikos lietuvių dailės centrų – Balzeko lietuvių kultūros muziejaus, Čiurlionio galerijos, Lietuvių dailės muziejaus Lemonte – parodų dalyvė.

Kaip menotyrininkas Danas Lapkus pastebi, “Savo kūryba dailininkė sugebėjo užimti ryškią ir savitą vietą ne tik Amerikos lietuvių, bet visos Amerikos tekstilės meno kontekste. Jos sėkmę patvirtino nuolatiniai kvietimai dalyvauti kviestinėse amerikiečių ir tarptautinėse parodose, tačiau geriausias įrodymas – daugiaplanis, nuoširdus Janinos Marks menas, kur dera ironija ir tragizmas, gilus religinis jausmas ir laisvamanybė, primityvaus meno atspindžiai ir drąsūs modernistiniai pareiškimai“.

TAPYBA

Susidomėjimas lietuvišku folkloru, pasaulio tautų primityviosios dailės kolekcionavimas natūraliai atvedė menininkę prie liaudies meno, kaip amžinos išminties šaltinio. Janina Monkutė-Marks: „Pradėjau daugiau gilintis į savo šaknis, lietuvių tautosaką, dainas, tautodailę. Ėmiau kurti plakatiškus, spalvingus aliejinės tapybos darbus mitologijos temomis. Patiko spalvų sodrumas ir temų žaismingumas – kiek daug turto liaudies mitologijoje!“.

Dauguma tokių Janinos Marks paveikslų primena mandalą – hindų ir budistų kuriamą vaizdinį visatos simbolį. Kaip ir tradicinėse mandalose, dailininkė dalija apskritimą į keturias dalis, tik užuot komponavus kvadratą į apskritimą, apskritimą komponuoja į kvadratinę ar stačiakampę paveikslo plokštumą. Kiekvieną keturių apskritimo projekcijų riboja dievybės, mitologinės būtybės arba ornamentas. Dėl uždaros, be galo ratu pasikartojančios kompozicijos, ornamentu virsta ir figūros.

GRAFIKA

Linoraižinys yra mėgstamiausia mano grafikos technika. Tai – spontaniškas piešinys peiliuku.”, – Janina Monkutė-Marks.

Kai kurie dailininkės grafikos darbai kaip ir tapyba, pamėgdžioja kompozicinę primityviojo meno schemą (“Mano kelias”, “Angelas”), tačiau matomiausia čia vieno dailininkės mokytojų Viktoro Petravičiaus įtaka. Kaip ir lietuvių grafikos klasika pripažinti Petravičiaus raižiniai, Janinos Marks lino raižiniai pasižymi brutalios detalių formos ir elegantiškos visumos santykiu. Menininkės išraižytos kompozicinės dalys – žmonių figūros, augalai, geometriniai ornamentai – svarios, apibendrintos, išsiskiriančios ne tik kontūro linija, bet visu siluetu. Dailininkė maksimaliai išnaudoja lino raižinio technikos teikiamas kontrasto ir atspaudo sodrumo galimybes. Ant ryžių popieriaus ji tarytum pina juodą ir baltą – negatyvų ir pozityvų – vaizdą, abiem suteikdama vienodą svarbą.

Vieni puikiausių Janinos Marks grafikos darbų yra lakoniški ženkliniai simboliai, dvelkiantys pagoniška išmintimi. Nors su augalinėmis ar antropomorfinėmis aliuzijomis, šie ženklai sujungia abstrakciją, atpažįstamus tradicinius ornamentinius motyvus ir dailininkės fantaziją į paslaptingą burtažodį. Autoriniai atspaudai nuspalvinti akvarele. Ryškios, šiltos spalvos ir solidžios juodos atspaudo linijos sukuria beveik vitražišką efektą.”

Danas Lapkus